Motion Guidelines

Meer dan ooit is het voor bedrijven belangrijk om zich te onderscheiden van hun concurrenten. Met een sterk aanbod, goede service en de juiste prijs/kwaliteit. Zelfs locatie en openingstijden kunnen een rol spelen bij het onderscheidend vermogen. De identiteit van een bedrijf is meer dan een toffe naam en een mooi logo. Steeds als iemand in aanraking komt met je bedrijf, zien ze een stukje van je identiteit. Of dat nu een uithangbord bij het pand, een bericht op TikTok of je website is. Het is daarom belangrijk dat al je online en offline kanalen dezelfde uitstraling krijgen. Ze moeten allemaal een verlengde zijn van en naadloos aansluiten op jouw bedrijf. Hier helpt de juiste branding en een brandbook of huisstijlgids bij. Je imago is uiteindelijk het totaalplaatje dat de buitenwereld vormt van jouw bedrijf. Hier heb je enkel invloed op door van binnen naar buiten een sterke identiteit te bouwen.
Zo, een flink bruggetje naar waar we het eigenlijk over willen hebben, maar hier ligt wel de fundering voor de motion guidelines

Want de afgelopen jaren zijn er verschillende vormen en kanalen bijgekomen waar mensen in aanraking komen met jouw bedrijf, zoals social media en ontwikkelingen van apps en website. De manier waarop we communiceren en onze identiteit presenteren is flink veranderd. Ons aanbod, het contact, de service en zelfs de productie gaat veelal via digitale en online wegen.

Briefpapier en visitekaartjes worden amper meer meegenomen in het brandbook. Andere vormen zijn bijgekomen. Video en animatie (bewegend beeld) heeft voor veel bedrijven een belangrijke rol gekregen. Maar vaak missen bedrijven dan wat huisstijlregels die er wel zijn voor stilstaand beeld. Samen met de missie, visie en statements zijn logo, kleuren, vormen en lettertypes meestal goed vastgelegd. Ook hoe deze toe te passen in statische content zoals posters, website, advertenties of presentaties. Maar er zijn nauwelijks afspraken over motion, ofwel beweging. Terwijl dit dus wel steeds vaker wordt ingezet.

Steeds meer bedrijven en organisaties denken na over hoe ze hun identiteit kunnen versterken door middel van beweging. De afspraken die hierover gemaakt worden heten ‘motion guidelines’. Deze afspraken helpen bij het creëren van consistentie en herkenbaarheid.

Motion guidelines sluiten aan op de persoonlijkheid van een bedrijf. Bij het maken van motion guidelines beginnen we dan ook met het onderzoeken naar wat het bedrijf uit wil stralen. Als je je bedrijf als heel serieus, chique of zakelijk wil presenteren zal je simpele, minimalistische bewegingen nodig hebben. Als je wilt dat je bedrijf heel creatief en speels overkomt moet je gebruik maken van juist veel meer overdreven bewegingen.

Bij Buro Barabas kiezen wij in onze eigen branding voor een speels karakter, waarbij bewegingen worden overdreven. Verderop staan een aantal voorbeelden van onze eigen motion graphics.

Buro Barabas
info@burobarabas.nl
Tel: 073 730 3300

Simpel

Speels

Heel speels

Tempo en timing

Belangrijke onderdelen van motion guidelines zijn de tempo en timing waarmee we verschillende onderdelen laten bewegen. Deze tempo en timing bepalen de energie die de beweging uitstraalt, en daarmee de persoonlijkheid van jouw bedrijf.

In de grafieken hieronder zie je wat voor effect deze snelheid heeft.

Wat wij niet doen:

Lineaire beweging zorgt voor een statisch beeld en wordt dus eigenlijk zelden gebruikt in motion graphics.

Wat wij wel doen:

Door de grootste versnelling in het midden van de beweging te plaatsen zorgen we voor een snelle en speelse beweging. Interessant wanneer zowel het start- en eindpunt van een graphic in beeld blijft.

Bij binnenkomen beeld:

Als een object het beeld binnenkomt zetten we de grootste versnelling aan het begin van de beweging. Hierdoor kun het object vanuit elke positie binnen het kader binnen laten komen. Zonder dat het opvalt dat hij niet van buiten dit canvas komt.

Bij verlaten beeld:

Door bij het verlaten van het beeld de meeste snelheid aan het einde van de beweging te platen creëren we een soepele, natuurlijke en toch speelse beweging.

stretch

Door de vorm van een object in beweging te veranderen kun je de snelheid van het object overdrijven. Ook kun je op deze manier een een goed idee geven van de structuur van het bewegende object. Als een object veel stretcht lijkt het of hij heel zacht is, een object zonder stretch lijkt veel harder. Door de stretch te overdrijven en met zijn timing te spelen creëren we een klein moment van spanning en verwachting.

In onze eigen branding maken we gebruik van deze stretch om onze motion graphics speelser en vriendelijker te maken. Voor een serieuzere branding is dit bijvoorbeeld niet aan te raden.

squash

Een squash wordt gebruikt om de impact van een object te overdrijven. Net als bij de stretch beïnvloed het ook de structuur en zorgt het voor een speelsheid en vriendelijkheid in onze motion graphics.

offset

Om een animatie wat meer vloeiend en natuurlijk over te laten komen kun je een offset gebruiken. Hierbij laat je de ene beweging net wat na de andere beginnen, waardoor de verschillende onderdelen los van elkaar bewegen.

Geen offset:

Offset:

Kleur en typografie

Verandering in kleur wordt gebruikt om in tekst de aandacht te richten op bepaalde onderdelen. Deze kleuren komen uit het afgesproken kleurenpallet. Ook in onze typografie willen we vriendelijkheid en speelsheid overbrengen, hiervoor gebruiken we het lettertype ‘Pangram’.

Kleur

ook motion guidelines voor jouw bedrijf?