De kern van de animatie is datgene dat centraal staat als onderwerp. Zonder deze kern te benoemen blijft er niets over van je inhoud en om deze kern heen bouw je je verhaal.
Tijdens mijn studie kreeg ik wel eens een aanvraag voor een animatie. Iemand die manager was bij een firma of lead-marketeer van een marketing bureau. Vaak werd ik dan overladen met informatie, verpakt in mysterieuze jargon en onsamenhangende documenten. Vragen stellen zat niet in mijn pakket, want dat zou dom overkomen. De doorlooptijd zat op gemiddeld twee weken, omdat de opdrachtgever eigenlijk graag had gezien dat je het filmpje al bijna klaar had al voor het introductiegesprek. Vaak werd het daarom een directe vertaling vanuit de input naar animatie, wat resulteerde in martelende minuten aan vermoeiende beelden met zo lang mogelijke en moeilijke zinnen. Een animatie dat vaak begon met dertig seconden aan het omschrijven van de probleemstelling, vervolgens (als je dan nog de kracht hebt om door te kijken) een vage conclusie – verwikkelt tussen kernwaarden, propositie, KPI’s en stippen op de horizon. Vaak blijft de kijker dan over met meer vragen dan voor het kijken van de animatie. Zo kreeg ik een keer de opdracht om via een vrolijke karakter met blitse stropdas te vertellen over ‘simplificatie van het online procesmanagement-domein’ en ‘de focus ligt op het reduceren van overbodige en arbeidsintensieve protocollen’ – om er vervolgens achter te komen dat de animatie werd ingezet ter communicatie van het ontslag van de helft van de medewerkers. Gelukkig was mijn animatie niet verhelderend. Niemand wist waar het echt over ging, en ik al helemaal niet.
Niemand wist waar het echt over ging, en ik al helemaal niet.
Ik geef dit voorbeeld van zeer ineffectieve communicatie, om aan te kunnen geven hoe belangrijk het eigenlijk is om de boodschap helder te krijgen. Als ik als content maker het niet begrijp, hoe moet ik dan ooit een boodschap vertalen naar de juiste doelgroep? Misschien vind ik dit wel een van de mooiste dingen aan het vak; het juist interpreteren van de boodschap. Soms duurt het even om echt tot de kern te komen, want de klant is natuurlijk dol-enthousiast en wil je graag alles vertellen over zijn product, service of de 33 jaar aan ervaring en overstelpt je daarom met alle (voor zijn idee gerelateerde) informatie die er maar in zijn hoofd te vinden is. Stel je verkoopt een tv aan iemand die nog nooit een tv heeft gezien, dan wil je natuurlijk het liefst alle zenders uitgebreid laten zien. Maar na de eerste drie publieke omroepzenders valt de kijker al heerlijk in een diepe slaap. Jammer, want nu heb je niet eens de hoogtepunten van televisie laten zien. Zoals bekende Nederlanders die van een duikplank springen op het ijs, of zoiets.
Mocht je het nu voor elkaar krijgen dat precies die doelgroep wordt bereikt waarvan jij wilt dat die bereikt wordt, dan zou het toch fijn zijn als dan ook de boodschap goed wordt ontvangen? Maar hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep datgene onthoudt wat jij wilt dat ze onthouden? De sleutel is om eerst tot de kern te komen. Door je input helemaal uit te kleden, alles wegschillen wat je toch niet op kunt eten, en alleen datgene overhouden waar mensen voor gekomen zijn. Pas dan vormen we de vertelling om deze kern of boodschap heen. Hierbij vragen we ons af; ‘hoe kunnen we met de doelgroep ‘levelen’ en hoe trigger je ze?’ ‘Welke spreektaal past hier bij?’ ‘Is er een bepaald thema waar we het verhaal omheen kunnen bouwen?’
Schillen alles weg wat je toch niet op kunt eten, en houden dan het belangrijkste over.
8 tips om tot de kern te komen van je animatie:
- Als je je boodschap zou mogen verpakken in één enkele zin, wat houd je dan over?
- Maak een keuze. Kies één sterk scenario, je kunt toch niet alles vertellen. Niemand wil horen wat je allemaal in huis hebt, maar iedereen wil horen hoe jij ze verder kunt helpen met hun specifieke vraagstuk.
- Verplaats je in de kijker, in het moment en in de context. Bedenk dat de animatie niet het enige is dat ze die dag zien.
- Zorg dat je opvalt en relevant bent voor een specifieke doelgroep. Accepteer ook dat er een hele grote groep is die zich niet verbonden zal voelen met de boodschap. Dit zijn toch niet je directe klanten - maar let op: uiteraard kunnen ze het verhaal wel goed en duidelijk vinden en zijn dit dus je potentiële ambassadeurs.
- Vergeet de ‘ja-maars’ en alle ander details die er zijdelings mee te maken hebben. Staar je vooral niet blind op secundaire aspecten, maar blijf bij wat voor nu belangrijk is. Er staat nergens dat je alle facetten zou moeten benoemen. Een animatie is geen juridische vastlegging.
- Vergroot de relevantie uit. Het doel is om iets duidelijk te maken, of om iets in gang te zetten, en daarbij mag je best een beetje overdrijven of dramatiseren in je primaire boodschap.
- Lukt het niet om tot de kern van de boodschap te komen? Vraag jezelf dan eens af of je in eerste instantie wel een concreet doel voor ogen had en of je niet beter meerdere animaties voor verschillende momenten moet inzetten.
- Tot slot vraag je je af: waarmee moet de kijker achter blijven? En wat wil je dat diegene doet?
Bedenk dat de animatie niet het enige is dat ze die dag zien.
Hetgeen dat je over houdt is de kern. En als we de kern hebben, kunnen we er een goed verhaal omheen bouwen. Hierbij kijken we naar dingen zoals thema en storytelling, zodat de animatie echt een eigen leven kan gaan leiden.
Wil je een animatie laten maken, maar heb je hulp nodig bij de opstartfase en het schrijven van een goed script? Maak dan een vrijblijvende afspraak, we gaan graag met je in gesprek.