Hoe een brainstorm leidt tot betere animaties

In het creatieve proces is brainstormen cruciaal. Zonder brainstorm aan het werk gaan is als ergens naartoe rijden zonder plan. Je komt wel ergens, maar hebt geen idee waar. Terwijl je, als je je creativiteit eerst flink de vrije loop laat, na een brainstorm sessie een gedegen routekaart hebt naar je bestemming. En bovendien heb je niet alleen de route uitgestippeld, maar weet ook precies waarom je deze hebt gekozen en waar je bestemming allemaal aan moet voldoen.

brainstorm illu final

wat is een brainstorm?

Een brainstorm is de ultieme creatieve sessie, waar ruimte is voor vrij associeren, wilde ideeën spuwen en hersenkronkels op tafel gooien.

Maar wat is een brainstorm eigenlijk, wat heb je er voor nodig en wat juist niet?

Een brainstorm is de ultieme creatieve sessie, waar ruimte is voor vrij associeren, wilde ideeën spuwen en hersenkronkels op tafel gooien.

We hebben er zelfs een speciale plek voor in ons kantoor. Want de belangrijkste voorwaarde, naast een goede bak koffie, is rust en ruimte. Telefoons en laptops zijn dan ook uit den boze bij een brainstorm sessie. Alle focus ligt op creëren.

wat is een brainstorm?

We werken volgens een vast designproces. Nadat we de klant stevig hebben uitgevraagd over het onderwerp van de animatie, gaan we aan de slag om een script, styleframes en een storyboard te ontwikkelen. Om tot een goede animatie te komen is het belangrijk dat deze stappen samen gaan, en niet na elkaar. Want het heeft geen zin om een mooi tekstje te schrijven als je daarbij nog geen idee hebt wat je visueel uit wilt dragen. En dat is waar de brainstorm om de hoek komt kijken.

Hoe ziet een brainstorm er concreet uit?

We gaan met ons creatieve team om de tafel zitten met alle input van de klant in ons achterhoofd en beginnen vrij te associëren; welke links leg jij met het onderwerp? Hierbij is het belangrijk dat we ons realiseren dat er geen goed of fout is en dat het vooral niet gaat om (te) lang nadenken, maar juist om je creativiteit de vrije loop te laten. Niets is te gek, we geloven dat de leukste ideeën komen door wilde associaties en creatieve uitspattingen. Want een animatie moet niet alleen het verhaal van de klant vertellen, het moet ook leuk en interessant zijn om naar te kijken en de kijker pakken. Wanneer alle ideeën op tafel liggen gaan we kritisch selecteren. Welke ideeën hebben potentie? Vervolgens kiezen we een van die ideeën en die werken we uit in de gehele storyline. Dus zowel in het script als de styleframe en het storyboard. We bedenken dus ongeveer tegelijk wát er wordt gezegd en wat er wordt uitgebeeld. Dit maakt dat een animatie ook echt één verhaal vertelt, met visuele elementen die daarbij passen.

Buro Barabas
info@burobarabas.nl
Tel: 073 730 3300

Case: Picsee Security Cam

Nu hoor ik je denken: hoe ziet dat er dan uit? Laten we kijken naar een recente case als voorbeeld. Voor Picsee Security Cam mochten we een animatie maken om hun product, de Picsee 360, in het zonnetje te zetten.

Picsee brainstorm schets

Storyboard schets

5RQz98Qg

style frame

0BUvObjw

illustratie

De Picsee 360 is een zeer hoogwaardig technisch product, waarbij de uitdaging voor ons was om dit op zo’n manier neer te zetten dat het geen saaie opsomming van technische specs zou worden. Er zat een uil in het logo. Een brainstorm sessie volgde waarbij de uil al gauw de hoofdrol vervulde. Want een uil heeft, net als een Picsee, een kop die bijna 360 graden draait, alertheid, en natuurlijk nachtzicht. Maar wat voor een uil is het dan? Heeft ‘ie een persoonlijkheid en zo ja, wat voor een dan? En is de uil de camera of staat de uil los? Zo kwamen we uiteindelijk associërend op het volgende concept: de uil als een wijsneuzerig typje dat het verhaal van de Picsee 360 cam vertelt. Die uil denkt dat het over hem gaat, maar dat is natuurlijk niet zo. De Picsee cam heeft namelijk écht meer skills.

Met dat als basis lukte het ons om vlot een styleframe te schetsen, toffe voice-over tekst te schrijven en storyboard uit te tekenen.

You see: With a Picsee you are owlways protected!

case result

In het creatieve proces is brainstormen cruciaal. Zonder brainstorm aan het werk gaan is als ergens naartoe rijden zonder plan. Je komt wel ergens, maar hebt geen idee waar. Terwijl je, als je je creativiteit eerst flink de vrije loop laat, na een brainstorm sessie een gedegen routekaart hebt naar je bestemming. En bovendien heb je niet alleen de route uitgestippeld, maar weet ook precies waarom je deze hebt gekozen en waar je bestemming allemaal aan moet voldoen.

Wat is een brainstorm?

Een brainstorm is de ultieme creatieve sessie, waar ruimte is voor vrij associeren, wilde ideeën spuwen en hersenkronkels op tafel gooien.

Maar wat is een brainstorm eigenlijk, wat heb je er voor nodig en wat juist niet?

Een brainstorm is de ultieme creatieve sessie, waar ruimte is voor vrij associeren, wilde ideeën spuwen en hersenkronkels op tafel gooien.

We hebben er zelfs een speciale plek voor in ons kantoor. Want de belangrijkste voorwaarde, naast een goede bak koffie, is rust en ruimte. Telefoons en laptops zijn dan ook uit den boze bij een brainstorm sessie. Alle focus ligt op creëren.

Waar in het creatieve proces?

We werken volgens een vast designproces. Nadat we de klant stevig hebben uitgevraagd over het onderwerp van de animatie, gaan we aan de slag om een script, styleframes en een storyboard te ontwikkelen. Om tot een goede animatie te komen is het belangrijk dat deze stappen samen gaan, en niet na elkaar. Want het heeft geen zin om een mooi tekstje te schrijven als je daarbij nog geen idee hebt wat je visueel uit wilt dragen. En dat is waar de brainstorm om de hoek komt kijken.

Hoe ziet een brainstorm er concreet uit?

We gaan met ons creatieve team om de tafel zitten met alle input van de klant in ons achterhoofd en beginnen vrij te associëren; welke links leg jij met het onderwerp? Hierbij is het belangrijk dat we ons realiseren dat er geen goed of fout is en dat het vooral niet gaat om (te) lang nadenken, maar juist om je creativiteit de vrije loop te laten. Niets is te gek, we geloven dat de leukste ideeën komen door wilde associaties en creatieve uitspattingen. Want een animatie moet niet alleen het verhaal van de klant vertellen, het moet ook leuk en interessant zijn om naar te kijken en de kijker pakken. Wanneer alle ideeën op tafel liggen gaan we kritisch selecteren. Welke ideeën hebben potentie? Vervolgens kiezen we een van die ideeën en die werken we uit in de gehele storyline. Dus zowel in het script als de styleframe en het storyboard. We bedenken dus ongeveer tegelijk wát er wordt gezegd en wat er wordt uitgebeeld. Dit maakt dat een animatie ook echt één verhaal vertelt, met visuele elementen die daarbij passen.

Case: Picsee Security Cam

Nu hoor ik je denken: hoe ziet dat er dan uit? Laten we kijken naar een recente case als voorbeeld. Voor Picsee Security Cam mochten we een animatie maken om hun product, de Picsee 360, in het zonnetje te zetten.

Picsee brainstorm schets
Storyboard schets
5RQz98Qg
Styleframe
0BUvObjw
Illustratie

De Picsee 360 is een zeer hoogwaardig technisch product, waarbij de uitdaging voor ons was om dit op zo’n manier neer te zetten dat het geen saaie opsomming van technische specs zou worden. Er zat een uil in het logo. Een brainstorm sessie volgde waarbij de uil al gauw de hoofdrol vervulde. Want een uil heeft, net als een Picsee, een kop die bijna 360 graden draait, alertheid, en natuurlijk nachtzicht. Maar wat voor een uil is het dan? Heeft ‘ie een persoonlijkheid en zo ja, wat voor een dan? En is de uil de camera of staat de uil los? Zo kwamen we uiteindelijk associërend op het volgende concept: de uil als een wijsneuzerig typje dat het verhaal van de Picsee 360 cam vertelt. Die uil denkt dat het over hem gaat, maar dat is natuurlijk niet zo. De Picsee cam heeft namelijk écht meer skills.

Met dat als basis lukte het ons om vlot een styleframe te schetsen, toffe voice-over tekst te schrijven en storyboard uit te tekenen.

You see: With a Picsee you are owlways protected!

Case Result