interactie is de toekomst
De wereld van animatie blijft zich ontwikkelen, zo ook de technieken die we gebruiken en de mogelijkheden die hieruit ontstaan. Eén van die mogelijkheden is het maken van interactieve animatie.
Internationaal is er een groeiende trend te zien in het gebruik van interactieve animaties op websites en in apps. Dat deze trend groeit is niet gek natuurlijk! Het is immers een goede manier om je informatie op een interessantere manier te presenteren aan de bezoekers van je website. Met een spelelement, duidelijke navigatie en verrassende elementen zet je je publiek op scherp. Alleen, we zien dit slechts nog terug in enkele websites van voornamelijk de creatieve sector. Op de meeste websites valt er namelijk echt nog veel te winnen op het gebied van gebruikerservaring.
En dan heb ik het niet over de vindbaarheid van informatie, maar juist over het interesseren en engageren van je websitebezoekers. Als je een website wilt die opvalt zal je veel meer moeten doen dan het overzichtelijk weergeven van informatie.
Dit is waar interactie een belangrijke rol kan spelen. Als gebruikers niet alleen kunnen lezen of kijken, maar ook een actieve rol hebben, zal informatie langer blijven hangen en zal de ervaring positiever gevonden worden. Door meer interactie toe te voegen wordt een website dus niet alleen veel interessanter om te zien maar zal het ook veel meer impact hebben op de mensen die je ermee probeert te bereiken.
Rive
Met computerprogramma’s als Rive kunnen we onze animaties interactief maken en zijn we in staat om die unieke gebruikerservaring te creëren. Met dit programma kunnen we levendige, interactieve animaties maken die we vervolgens op een simpele manier naar een webpagina kunnen exporteren. En dat allemaal zonder harde code te kloppen! Het team bij Barabas richt zich vooral op het visuele aspect, en we houden ons liever niet bezig met complexe code. Dankzij Rive en andere software zijn we in staat om de overbrugging te maken tussen graphic/motion design en programmeren. Dus animaties produceren zoals we dat gewend zijn in programma’s waar de stukjes code automatisch worden geschreven. Om zo een stukje content voor je website te maken waarbij de customer journey niet ophoud bij het zien van een video of het lezen van een stuk tekst, maar doorgaat op de gehele website. Om dit te demonstreren hebben we een voorbeeld gemaakt in Rive, nu nog vooral te bezichtigen via de volgende link: in ons voorbeeld is te zien hoe de websitebezoeker de cursor kan gebruiken om interactie aan te gaan met de digitale omgeving.
Buiten dit soort animaties kan de techniek ook heel praktisch toegepast worden. Zo kan het ook een handig middel zijn om informatie op een speelse manier over te brengen. Denk hierbij aan een geanimeerde grafiek, diagram of een karakter dat bepaalde informatie onthuld.
Kortom, er zijn veel mogelijkheden op het gebied van interactieve animaties op je website. Het is het ideale middel om een gebruikerservaring interessanter en gedenkwaardiger te maken, door een gebruiker niet alleen te informeren maar ook te intrigeren. Content mag best weer leuk worden!
Tekst en animatie door Thijs Kissen