Storytelling
Storytelling is inmiddels een veel besproken term en wordt op verschillende manieren breed uitgedragen. De huidige generatie hecht veel meer waarde aan een beleving of beter gezegd een experience dan aan pragmatische diensten of spullen. Ja, zelfs het uitspreken van de term is hierbij belangrijk. In het Engels klinkt het gewoon beter.
Mannen met baarden kunnen bij de ‘gewone kapper’ voor een schamele vijftien euro hun baardje laten trimmen, maar geven liever vijftig euro uit aan een gehele Beard-grooming-treatment bij Kings Barbers. En uiteraard hanteren zij een Men-only policy, allemaal voor de ervaring. Dit fenomeen noemen we ook wel de ervaringseconomie. Jorieke Markerink legt in haar artikel uit wat zij hieronder verstaat, en wat dit zou kunnen betekenen in de algemene dienstverlening.
Ervaringseconomie is trouwens niet nieuw, want het lijkt sterk op een vorm of een toepassing van storytelling. De term storytelling wordt nog steeds te pas en te onpas gebruikt, maar sluit hier volledig op aan. In tegenstelling tot wat veel mensen denken betekent storytelling niet letterlijk ‘het vertellen van een verhaal’, maar juist de beleving die je creëert in alles wat je ademt. Stel je maar eens even voor dat je bij de ingang van de Efteling staat. Wat zie je voor je? Juist. De indrukwekkende puntige overkapping geeft samen met de alom bekende weelderige muziek (geluid is zo belangrijk!) bezoekers het gevoel een sprookjesachtige wereld binnen te stappen. Dit is storytelling in haar ultieme vorm.
Video content is de uitgelezen kans om de kijker mee te nemen in jouw verhaal. Om ze iets te laten beleven in plaats van te informeren. Vraag jezelf af welke emotie je wilt oproepen bij de doelgroep. Dus niet alleen wát ze moeten weten, maar wat ze moeten voelen. En ja, ook met een korte teaser van 10 á 15 seconden op Instagram kun je harten over laten slaan. Je kunt iemand iets laten ervaren door een sluiertje op te lichten van jouw geweldige oplossing, dat vervolgens na doorklikken haarfijn wordt uitgelegd in een overweldigende presentatie op je webpagina.
Dat laatste is trouwens een vaak vergeten onderdeel van de ervaring. De beleving stopt niet bij die ene video die je inzet, maar moet aanwezig zijn in de gehele Customer Journey. Het is geweldig als mensen je filmpje tof vinden, maar vraag je dan altijd af wat de vorige stap was, en wat de volgende stap zal zijn. De beleving moet consistent zijn in alle stappen van de klantreis. Het zit hem niet alleen in de look-and-feel van de content, maar ook in de taal en externe factoren zoals de locatie en de tijd waarin de kijker zich bevindt.
Heb je te maken met een marketeer die zijn neus ophaalt bij de term storytelling? Geef de beste man een tissue, schud hem de hand en wijs hem de deur. Wil je je doelgroep echt overtuigen? Ga mee in de ervaringseconomie, gebruik storytelling in je content.
Wil jij weten wat storytelling in online video’s voor jou kan doen? Dan maak ik graag vrijblijvend een afspraak met je! Laat je gegevens achter via onze contactpagina.